|
Også denne sesongen tok Gunnar Gulliksen initiativ til treningssamling rundt påsketid på Gran Canaria. I år som i fjor formidlet Gunnar transport og bolig/leilighet for de som hadde meldt seg på. Fly til og fra ble ordnet av hver enkelt og det er flere selskaper som har ruter mellom Gardermoen og Gran Canaria. Også i år ble vi en fin gjeng på 9-10 stykker fra klubben som benyttet oss av muligheten for felles sykkelturer i stabilt og varmt vær. |
|
|
Gunnar hadde gjort endel forarbeid og forslag til sykkelturer var sendt ut i god tid før avreisedato. Veldig greit å ha som et utgangspunkt. Et par stykker var allerede godt igang med sykkelturene, da vi andre ankom øya 27. mars. Omtrent halvparten skulle ha ei ukes opphold før retur til gamlelandet, mens andre drøyde hjemreisen til etter påske og fikk dermed sjansen til å samle ekstra mange mil og høydemeter.
Vi var sju stykker som ankom Las Palmas omtrent samtidig og bilskyssen stod som avtalt klar og ventet. Etter noen få mil ankom vi Arguineguin og ble tildelt leiligheter i samme leilighetskompleks. Så var det bare å pakke opp, skru sammen syklene, pumpe i luft og gjøre klar for en liten trilletur i kort sykkelbukse og kortarmet trøye. Bærre lækkert, ja! |
|
Santa Lucia |
Første hele sykkeldag var det duket for tur til Santa Lucia. Det skulle gå i rolig tempo for å få en myk start på oppholdet. Ved Maspalomas fikk vi med oss Sveinung fra Asker CK. Sveinung ankom øya dagen før samtidig med oss andre og han var interessert i å slå følge. Han hadde ikke med egen sykkel, men han hadde leid en fin-fin Specialized som så ut til å fungere helt utmerket. Samtlige ble lurt av sterk motvind og selv om farten ikke var spesielt høy så ble det brent mye krutt på flatene. Antaglig litt for mye krutt. Dette ble merkbart da klatringen opp mot Santa Lucia startet. Det ble veldig spredt oppetter bakkene. Det var bare å bruke den tida en trengte. Lunsj ventet i Santa Lucia. Både Sveinung og undertegnede måtte etterhvert ta telling nesten helt oppe. Etter litt banan og annen nødproviant fikk vi tråkka oss fram til landsbyen og en velfortjent lunsj.
Etter lunsj gikk turen motsatt vei tilbake til Arguineguin. De skarpe svingene i de slake nedoverbakkene på veien fra Santa Lucia er bare helt diggbare på sykkel og kan absolutt anbefales! |
|
Kort tur, men lengre for noen |
|
|
 |
|
Klikk på bildet for større format! God utsikt til \"mördarbakken\" som er en skikkelig godbit på veien mellom San Nicolas og Ayacata. Neste år kanskje... |
|
Neste dag ble det relativt kort tur for å sikre formen til påfølgende dags topptur. Bare Geir og undertegnede syntes det ble litt vel kort og spedde på med en litt lengre runde. Det endte selvsagt som så mange ganger før at vi gapte over altfor mye. Det ble San Nicolas, lunsj i Artenara, kort stopp på Ayacata og deretter nedkjøring via Soria til Arguineguin.
Etter å ha syklet mesteparten av dagen kom vi bare noen få minutter sent til kveldens middag på Los Canarios. De andre hadde brukt dagen til å slappe av, shoppe, bade og sole seg. Ja, ja, hver sin lyst. |
|
Topptur til Pico de las Nieves |
|
|
 |
|
Klikk på bildet for større format! Lagbilde på toppen hører med. Fra venstre Einar, Odd Oskar, Frank, Lars Åge og Bent Erik. |
|
Endelig var det duket for skikkelig topptur. Planen var å bestige Pico de las Nieves, øyas høyeste fjelltopp på 1949m. Ruta gikk vestover forbi Puerto Rico og etterhvert nordover gjennom Mogan. Det ble en kort stopp før den første kneika på 600 høydemeter i en smell skulle forseres. Undertegnede forsøkte å sprite opp stemninga ved å foreslå noen konkurransemomenter. Førstemann opp, det er ikke lov å sette nedpå foten underveis og så videre. Klubbformannen Lars Åge stemte etterhvert i med at sistemann er en dust og så var klatringen igang. Frank var først oppe og demonstrerte at han er urovekkende sterk i år. Formannen tok ansvar og kom sist opp til veikrysset som ligger på over 900 meters høyde. Deretter gikk ferden videre i stort sett slak motbakke opp til Ayacata.
Rimelig sugen på kanarisuppe og spansk omelett ankom vi etterhvert Ayacata. Vel 1200 akkumulerte høydemeter gjør at en mister litt av trøkket i beina, mens suget på mat øker omtrent proporsjonalt med høyden. Vi ble litt stressa da vi skjønte at spisestedet vi benyttet ved flere anledninger året før ikke var åpent. Heldigvis fant vi en åpen bar litt lenger borti veien. Utvalget i hyllene var tynt og bestemor bak disken var snakkesalig. Etter ei stund med noe som minnet om sakte, velartikulert prating som ingen av oss skjønte noe videre av, så skar formannen gjennom og forlangte på nokså internasjonalt og utvetydig vis; "Kake og cola til alle mann!". Det virket som om prisene var sterkt preget av et høydetillegg. Etter litt høylytt protest skjønte vi at vi måtte betale det bestemor forlangte dersom vi skulle ha noe håp om å komme oss videre samme dag. Ute i sola fikk vi kasta innpå godsakene. Kakene vi endte opp med viste seg å være en slags mandel- og honning-kake med relativt høyt sukkerinnhold og mer kompakt enn en murstein.
Undertegnede kasta innpå hele kaka og skylte ned med cola og vann. Formannen ga seg etter halvspist kake, dytta innpå en Maxim Gel og skylte det hele ned med cola. Heftigere sukkerbombe har vi ikke sett maken til.
Så var vi igang igjen og turens bratteste kneik ble forsert. Deretter havnet vi delvis i nordhellinger og et litt annerledes landskap utfoldet seg. Mer vegetasjon kom til syne og veien gikk gjennom partier med pinjeskog. Relativt grønt og flott og vesentlig mer frodig enn sørhellingene som er nokså golde. Lenger opp i lia fikk undertegnede merke sukkersjokket av honningkaka. Bleik, kaldsvett og uvel med kaka som føltes som en tung klump i magen ble de siste bakkene unnagjort.
Slitne, men fornøyde ankom vi toppen. Med klarvær på toppen og på sørsiden av øya var det utrolig bra utsikt. På nordsiden lå det skyer og trykket mot fjellene og hindret sikten. |
|
Nedkjøringen ble en kald affære. De av oss som hadde ekstra tøy på lomma, hadde god nytte av det i de lange nedoverbakkene. Frank og Bent Erik kjørte tøff linje med kun kortarmet trøye også nedover. Det ble visst ubehagelig kaldt, spesielt på hendene.
Ved Ingenio, etter et fall på omtrent 1500 høydemeter, ble temperaturen igjen behagelig og i Aguimes ble det stopp på en gatekafe. Kaffe, samt ost- og skinke-smørbrød til alle. Uhmmm! Det kaller jeg snadder!
Resten av turen gikk videre til Vecindario, fortsatte gjennom Maspalomas og tilbake langs kysten til Arguineguin. |
|
Trilletur i Soriadalen og lunsj på Soria |
|
|
 |
|
Klikk på bildet for større format! En liten svipptur opp til Soria ble det iår også. Yngvar, Geir, Leif Kåre og undertegnede tok lunsjen der. Tror du ikke vi traff på et par trøndersyklister også! (Til høyre i bildet). |
|
Mellom langturene ble det tatt rolige trilleturer med veldig lav intensitet. Soriadalen er suveren da den er forholdvis flat og vindforholdene er forholdsvis gode. Men for noen ble trilleturen langs dalbunnen noe kort og ved å legge til noen få hundre høydemeter med svingete vei, så kom vi etterhvert opp til Soria hvor det finnes ett spisested. Dette kan skilte med fin utsikt utover dalen. |
|
|
|
 |
|
Klikk på bildet for større format! Fra venstre Yngvar, Geir, Einar, Gunnar med kona Grete, Frank med barna Therese, Kristian og kona Hege, Lars Åge, Odd Oskar og Bent Erik. Det var Leif Kåre som var fotograf. |
|
På kvelden kom alle sammen for felles middag - en festmiddag på Rossini. |
|
Øya rundt |
|
|
 |
|
Klikk på bildet for større format! Hver gang jeg dro opp en spurt for å kjøre fram og ta bilde av gjengen, så hang Frank fast i bakhjulet mitt. Og han var alltid like uanstrengt. |
|
Så var det klart for ukas lengste tur. Planen var å sykle øya rundt langs kyststripa og det hele var beregnet til rundt 18 mil. Litt skremmende for en som såvidt har rukket å finne fram sykkelen etter vinterdvalen!
Starten gikk litt tidligere enn de andre dagene. Puerto Rico og etterhvert Mogan ble passert i godt driv og optimistisk tone. Etter et par lurebakker hvor vi trodde vi var på toppen, men det viste seg at det var en ny topp bortenfor, så rullet vi nedover forbi San Nicolas og helt ned til havnivå igjen. Deretter var det bare å gire ned og starte ny klatring langs svingete veier nordover langs vestkysten av øya.
Veien ble etterhvert skikkelig spektakulær da vi kom opp i "marsjhøyde" og bikka over til yttersiden av fjellformasjonene. Med flere hundre meter rett ned i sjøen på venstre side var det bare å holde tunga rett i munnen, sikte langt fram og tråkke. Etter et ganske luftig parti startet en lang nedkjøring. Svinger! Herlig! Men det ble begrenset moro for oss som liker litt fart i nedoverbakkene. Vi måtte dempe farten ganske mye da vi møtte ei lang kortesje med Harley Davison motorsykler på vei i motsatt retning. Det var i størrelsesorden 100 motorsykler som kom durende og det tok liksom aldri slutt. Det er moro med mopeder og motorsykler, men akkurat da vi skulle boltre oss i den svingete nedkjøringen så var det litt irriterende å måtte ta hensyn til alle disse turfolka nesten hele bakken ned. |
|
|
|
 |
|
Klikk på bildet for større format! En småsliten Leif Kåre feirer med en cola og potetgull. Øya rundt var hans nest lengste sykkeltur noensinne. Bra kjørt, Frorud! |
|
Endelig nådde vi Agaete og det var tid for lunsj. Det foregikk nede ved sjøen, rett ved siden av havna. Samtlige hadde opparbeidet skikkelig sultfølelse og Lars Åge og Gunnar var begge raskt ute med å bestille. Cola og vann og brød til alle! Noen husket ordet for kylling og straks ble det bestilt kylling til alle mann. Vi kunne liksom ikke få maten på bordet raskt nok. Etterhvert ble det også is og kaffe. Etter en rask sjekk viste det seg at vi foreløpig hadde syklet noe mindre enn halvparten av turens distanse. Til gjengjeld så hadde vi tilbakelagt 2000 høydemeter, mens hele turen skulle vise seg å bli på omtrent 3000 akkumulerte høydemeter.
Odd Oskar fortsatte som fartsholder etter lunsj og ferden gikk på stadig større og mer trafikkert vei mot Las Palmas. Heldigvis gikk motvinden over til å bli medvind da vi passerte gjennom Las Palmas og snudde nesen sørover igjen. Farten økte og vi lå i lange perioder på hastigheter rundt 50 km/t mens vi suste sørover langs motorveien. Flyplassen ble passert i medvind og godt driv. Plutselig kom et par motorsyklister sigende forbi og vinket oss ut på veiskuldra. Det ble litt spent stemning og rimelig taust da vi observerte at motorsyklene hadde påmonterte blåbærbøtter og førerne var iført uniform. Vi kikket ut i lufta mens polisen snakket. Vi skjønte selvsagt ikke et ord og lot formannen ta støyten. Lars Åge fektet litt med armene og lirte av seg noen gloser i et vennlig toneleie. Det så ut til å fungere og vi kunne sette oss på syklene igjen. Deretter ble vi geleidet fram til neste avkjøringsrampe før betjentene gav gass og forsvant. Fra Vecindario gikk den videre ferden langs mindre veier til Maspalomas og tilbake til Arquineguin. |
|
Rolig tur, siste dag |
Dagen etter langturen var det åpent program. Noen av oss tenkte at det kunne være moro med en liten sykkeltur! Etter en uvanlig sen start kom Geir, Yngvar og undertegnede igang med turen med kurs for San Bartolome. Det var noen høydemeter som skulle innkasseres, samt noen timer med sykling i sone 1 som skulle unnagjøres før ferien kunne godkjennes fullt ut. Turen gikk til Maspalomas, hardt venstre og nordover til Fataga og opp serpentinerene før ei kort nedkjøring til San Bartolome. Der ble det en fyldig lunsj med kaffe og is avslutningsvis. Hjemturen gikk motsatt vei. |
|
Avslutningsvis |
Så var det tid for hjemreise for de av oss som var på ei ukes tur. Med masse mil i beina og en viss brunfarge ble vi hentet og kjørt til flyplassen.
Leif Kåre hadde investert i dykkemaske før turen. Han kunne etterhvert meddele at han hadde prøvd ut noen knep for å tiltrekke seg småfisk i masse fine farger mens han lå å vaka i havet utenfor Arguineguin. Loff i pose gjorde visst susen.
Odd Oskar hadde ikke bare tatt med seg sykkelen. Han hadde også med rulleskøyter. De skulle brukes uka etter at vi andre hadde reist hjem. Hvordan det gikk vites ikke.
Frank var i tvil om hva som var tøffest av å sykle bakker sammen med oss eller å dra på heldags shopping med familien. Han fikk dessuten enda en topptur. Det var sammen med Egil som ankom rett etter at vi andre hadde reist hjem.
Ellers var det mye snakk om sone 1 på turen. Det var i hovedsak Geir som førte an i forklaring og argumentasjon. Geir kunne også opplyse oss uvitende om kapilærårenettet. Om jeg skjønte det riktig så ligger vi mosjonssyklister som ikke røyker dårlig an med hensyn på utviklet kapilærårenett. Dette sammenlignet med storrøykere. Hm, det får en til å gruble litt. Kan en for eksempel formtoppe ved å stompe røyken rett før en viktig konkurranse?
Det ser ut som det kan være et behov for tur neste år også for å oppklare slike og lignende spørsmål.
Alt i alt virket det som folk var veldig fornøyd med forholdene på Gran Canaria. Litt mye bakker i visse partier kanskje, men det er bare å gire ned og ta tida til hjelp. Det er utrolig behagelig å kunne dra til et slikt sted med relativt stabilt vær og fin temperatur og kjøre i kortbukse og kortarmet trøye. På ny rettes en stor takk til Gunnar for veldig bra initiativ også denne våren.
Vi sykles! Einar Saltnes |
|