Med sykkel i Tibet

av Terje Lund

Se bilder fra turen her

Jeg liker kombinasjonen sykkel og fjell. I sommer tok jeg denne kombinasjonen helt ut, med en sykkeltur i Kina/ Tibet. Distanse omtrent 200 mil, høyeste punkt 5230 m.o.h. Det var med 15 syklister med alders-spenn fra noen og tjue til 60 år. (60-åringen var Øystein Rohlff fra Hero). Sykkelturern i seg selv tok 14 dager + en hviledag omtrent halvveis. De fleste brukte off-road sykler, men den uheldige turleder stilte med racer-hybrid, i håp om at veien skulle være slik de lokale turist-myndighetene opplyste: Asfalt. Det viste seg at veien var under ombygging: Ca 50 mil var rein anleggsvei, tildels terreng-kjøring. Det var i og for seg morsomt, men disse etappene ble jo mere slitsomme. Turen var ellers veldig godt planlagt i samarbeid mellom Lasse Efskind og Taiji Bureau/ Kinaspesialisten. Vi hadde et omfattende støtteapparat, med buss, varebil, og guider/ tolker/ reiseleder. De som hadde en dårlig dag kunne m.a.o. hvile seg på bussen, som ikke hadde seter, men senger.

Høyde
På forhånd var jeg innstillt på at høyden ville bli det største problemet. Vi var grundig advart av Olympiatoppens høyde-konsulent, og hadde med både oxygen og opp-blåsbart trykk-kammer i tilfelle akutt høydesyke. De lokale guidene vi møtte i Xining var heller ikke optimister - de hadde opplevd dødsfall både blant turister og guider på turen til Lahsa. Helst ville de at vi skulle kjøre buss, det anses ikke som klokt å anstrenge seg i høyden før kroppen har tilpasset seg. Vi merket det allerede første dagen, da vi steg fra 2500 til 3800 før vi stanset på ca 3500. Hodepine, tung pust og nedsatt ytelse, men heldigvis ingen mere alvorlige symptomer. Da vi passerte Kunlun Shan-passet på 4800, traff vi en kinesisk militæravdeling som var på høyde-øvelse. Militærlegen fortalte at de hadde hatt 3 dødsfall første natta i høyden, men de var 4000 mann. Første natta etter dette ble vi vekket hver 2. time for å sikre oss mot at noen ble syke uten at vi merket det.

Monotoni og magesjuke
I ettertid vil jeg si at de to største utfordringene var monotoni og magesjuke. Men begge deler har også med høyde å gjøre. Monotont ble det tidvis på grunn av landskapet, men også fordi høyden tvang oss til å holde et forholdsvis lavt, jevnt tempo. Alle "sprell" straffet seg med gisping etter luft. Første del av turen bød på flere dager i ørken der veien var som en rett linje fra horisont til horisont. Fasinerende, fremmed og varmt til tross for 3500 m. høyde. Magesjuke hadde jeg fire ganger på 15 dager, og jeg var ikke den eneste. En natt satt jeg på sengekanten om natta og kastet opp i et vaskefat mens det samtidig ble brunt i senga. Det var 300 meter til do. Hadde det ikke vært for Anny Hauglid så hadde jeg satt meg på bussen dagen etter. Hun hadde også vært dårlig, men var innstilt på å sykle og se om det gikk. Riktig innstilling! Det ble å sykle med nedbretta seler på buksa, papirrull på baklomma, og utnytte pausene godt. Noe av forklaringa på magetrøbbelet kan ligge i at kokepunktet er betydelig lavere i stor høyde. Det betyr at maten må kokes lenger for at evnt. bakterier skal dø. Samtidig var vi selvsagt sultne når vi kom fram om kveldene, og ville ha maten fortest mulig. Jeg valgte å drikke og spise mest mulig, for å motvirke tapping av kroppen, selv om magen var i ulage. Risvelling med honning til frokost var utmerket.

Tibet-platået
Turen gikk gjennom tynt befolkede områder, og med primitive overnattingssteder det meste av veien. Noen ganger overnattet vi i militærleirer, andre ganger i veivesenets forlegninger. Som oftest var det steder uten innlagt vann, men mange av stedene fikk vi bruke landsbyens offentlige bad, som besto av to-tre avlukker med dusj. Siste halvdel av turen gikk oppe på selve Tibet-platået, ca 4800 meters høyde. Der var det mere fuktighet, og enorme vidder med grønne beitemarker. Utover vidda lå spredte klynger av brune bondegårder med vegger av stampet jord. I horisonten snødekte fjell på 6 - 7000 meter. Flokker med langhåretYak-fe ble passet på av gjetere til hest. Ved to anledninger kom gjetere bort til oss, steg av hestene, og tok seg en prøvetur på sykkel. Noen av syklistene tok seg da en tur på hesteryggen. Det hele foregikk nesten uten språkveksling, men jeg fikk en god følelse av gjensidighet, som ellers ikke er en selvfølge når vi kommer med lommene fulle av dollar til et folk som lever fra hånd til munn.

"Himmel-begravelse"
Jeg tok meg et noen små turer utafor veien med sykkelen ved et par anledninger - det gikk an å sykle på den gresskledde vidda, men det var tungt og pusten gikk straks som en blåsebelg. En av disse turene gikk opp i en fjellskråning for å se på et tibetansk "gravsted". Det hadde form av et steinalter, laget av stabler med skiferheller der det var innhogd skrifttegn. Ved alteret lå det øks, kniv og andre redskaper som brukes til å partere liket. Skikken er å overlate det parterte liket til naturen, dvs. rov-fuglene som vi så en del av. Jeg antar at denne skikken har sammenheng med at det er for lite jordsmonn til å grave ned lik, og at det ikke finnes ved til brensel. Vi snakker om et samfunn som baserer seg på tørket yak-møkk til fyring under knallharde vinterforhold. Det gjorde også inntrykk når vi møtte pilgrimer som var på vei til Lahsa ved å måle hele distansen med sin egen kropp: Ned på magen, opp igjen, to skritt fram, ned på magen osv. Alle eiendeler i ei handkjerre som de gikk tilbake og hentet etter en 100 meters framrykking. En av dem sa han beregnet tre år til Lahsa da vi traff han. Det er ikke bare syklister som setter seg selv på utholdenhetsprøver.

Downhill
Sykkelmessig var høydepunktet for meg den siste dagen, fra platået og ned til Lahsa. Etter en stigning på god vei fikk vi ca 1400 m fall, fordelt over kanskje 10 mil. Strekningen var stengt for biltrafikk pga. anleggsarbeid, men vi tok sjansen på ha med varebilen med forsyninger. Turen gikk nedover en vakker elve-dal, der sikkert tusen veiarbeidere holdt på med hakke og spett, dynamitt, tohjulstraktorer og lastebiler. Etter jubelen å dømme hadde de aldri sett et lag med offroadsyklister før, og særlig ikke jenter i sports-BH. Ingen bruer var ferdige over de mange tilførselsbekkene, så vi måtte stadig ut i vann omtrent til navet. Varebilen fikk problemer og måtte dyttes gjennom de verste stedene, men dyktig sjåfør/ mekaniker klarte å få liv i den igjen. Et sted var "veien" lagt ut i elva, som vi fulgte nedover kanskje 50 m. før vi kom opp på det tørre. Det gjaldt bare å holde farta oppe og håpe at en ikke traff på større hindringer under vannskorpa. Noen prøvde seg på svømming med sykkel. Det var heldigvis varmt i lufta.

Religion, politikk og kultur
Tibet importerte i sin tid buddismen fra India, og ble i løpet av noen hundre år et samfunn med utallige klostere. Jeg har lest at prosentandelen munker ble så høy at folketallet sank. På grunn av den geografiske utilgjengeligheten, lå det sentrale Tibet i flere hundre år som et fredelig, ikke-militarisert samfunn, mellom stormaktene Kina og India. I 1949/ 50 var det slutt på denne tilstanden. Kineserne tok makta, og regner Tibet som en provins i det store kinesiske riket. Beliggenheten gjør at området i dag har stor strategisk berydning, noe som viser seg ved stor tetthet av militære styrker, og store områder som er lukket for turister.

Lahsa, hovedstaden i Tibet, er en spesiell by. Den er kjent som et religiøst senter for buddister. Byen ligger vakkert i en elvedal mellom fjellene. På en klippe midt i byen ligger det imponerende Potala-palasset, som står på UNESCOs liste over verdens mest verneverdige byggverk. Det var Dalai Lamas vinterpalass før han måtte flykte fra kineserne i 1959, og det er fullt av kulturhistoriske rikdommer, bl.a. forgylte statuer av konger og religiøse ledere siden de eldste delene av palasset ble bygget på 600-tallet. Vi besøkte også Drepung klosteret, som på det meste har huset 10 000 munker. Det ligger som en egen liten by i fjellskråningen utenfor Lahsa. Jeg ble kanskje mest imponert over klosterets te-kjøkken, som hadde en fastmontert tekjele på ca 3 m. i diameter. I samme rommet kjernet de også smør av yak-melk. (Smøret blandes i teen, og smaker pyton.) Ellers merket jeg meg at de praktiske munkene hadde laget seg et vann-drevet bønnehjul. De mener at skriftlige bønner (på hjulet) som holdes i bevegelse vil fungere som om de blir lest. Det samme gjelder bønner trykt på tøyremser, som vaier i vinden på alle fjell-pass - vinden får bønnene til å virke.

Ettersom vi reiste i følge med kinesiske guider, var det vanskelig å få kontakt med tibetanere som ville snakke om undertrykkelsen de opplever. Jeg traff imidlertid en som fortalte med sammenbitte tenner om hvordan kineserne overtok alt næringsliv, og om hvordan helligdommene var blitt ødelagt under kultur-revolusjonen. Det siste kunne vi fortsatt se merker etter. Det har også vært noe væpnet motstand, selv om Dalai Lamas ledelse i eksil er basert på ikke-vold og forhandlinger om økt indre selvstyre.

Ettertanke
I Tibet er dette vanskelig å sykle på egenhånd, pga. restriksjoner på turisme. Sikkerhetsmessig er det også trygt med en gruppe når en beveger seg i så stor høyde. Men ikke minst er det fordeler med at folk er gode på forskjellige ting: I vår gruppe var det en som snakket kinesisk og tolket for oss andre, en profesjonell trener som rådet oss om tempoet, en mat-spesialist som fortalte hva vi spiste, en kirurg som sydde sine egne sår, en spesialist på datakommunikasjon som sendte bilder og meldinger hjem, noen som var gode på sykkel-reparasjoner, noen som kunne organisere oss i sidevind, økonomikonsulent som organiserte sponsing og innkjøp osv. Ikke minst var det noen å dele opplevelsene med. Og selv om det ble enkelte gnisninger mellom noen av oss under veis, så var det bagateller i forhold til alt det positive.

Terje Lund